Klippans kommun ligger i det attraktiva och expansiva nordvästra Skåne. Vi växer hela tiden och idag kallar över 17 000 invånare någon del av vår kommun hemma. Att ta sig hit är enkelt, både kollektivt och med bil. Det gör oss till ett smart val.
Hos oss får du cirka 1500 medarbetare. Tillsammans är det vårt jobb att ge alla kommunmedborgare rätt förutsättningar och möjligheter. Det är så viktigt för oss att vi har gjort det till vår policy: "Klippan – en... Visa mer
Klippans kommun ligger i det attraktiva och expansiva nordvästra Skåne. Vi växer hela tiden och idag kallar över 17 000 invånare någon del av vår kommun hemma. Att ta sig hit är enkelt, både kollektivt och med bil. Det gör oss till ett smart val.
Hos oss får du cirka 1500 medarbetare. Tillsammans är det vårt jobb att ge alla kommunmedborgare rätt förutsättningar och möjligheter. Det är så viktigt för oss att vi har gjort det till vår policy: "Klippan – en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet".
Tillsammans med vår värdegrund som är Professionalitet, Engagemang och Öppenhet skapar den grunden till hur vi arbetar och hur vi ser på vår organisation.
Att våra medarbetare ska trivas är viktigt för oss. Du ska känna att du har goda möjligheter till utveckling och bra förmåner. Därför har vi Förmånsklippan som är en portal full med förmåner för anställda i vår kommun.
För allas trevnad tillämpar Klippans kommun en rökfri arbetstid.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknads- och utvecklingsenheten tillhör Barn- och utbildningsförvaltningen i Klippan. Enheten är en del av verksamhetsområde BUF VUXNA, med Vuxenutbildningen, Yrkeshögskola och uppdragsutbildningen. Chefsuppdraget innebär att du är en del i ledningsgruppen för verksamhetsområdet BUF VUXNA. Ledningsgruppen samarbetar nära, strategiskt och operativt, för att erbjuda studerande bra utbildning eller deltagare olika vägar till arbetsmarknaden.
Som operativ enhetschef har du huvudansvaret för arbetsmarknads- och utvecklingsenheten. Chefsuppdraget omfattar 50 % och kan även kombineras med en chefsroll som biträdande rektor vid vuxenutbildningen i Klippan, om erforderlig kompetens finns, eller att arbeta i det operativa arbetet med deltagare.
Enheten har tre huvuduppdrag - jobbcenter, navigatorcentrum (KAA - kommunala aktivitetsansvaret) och integrationsteamet (bosättning av nyanlända).
Arbetet sker i uppdrag eller i olika projekt.
Som enhetschef leder du en organisation med ett tiotal medarbetare med olika kompetens för arbetet med målgrupperna. Verksamheten kartlägger individens förutsättningar och skapar relevanta åtgärder.
Arbetsuppgifter:
- Driva och utveckla arbetet för att skapa bästa möjliga förutsättningar för deltagarna.
- Stödja och utveckla personalen i arbetet.
- Samtliga förekommande chefsuppdrag.
- Leda det systematiska kvalitetsarbetet.
- Nätverk inom kommunen, andra kommuner, arbetsförmedlingen, myndigheter och näringsliv.
- Företräda i nätverk t.ex. familjen Helsingborg.
KVALIFIKATIONER
Arbetsmarknadskunskap:
Mycket god kännedom om arbetsmarknadens krav och förutsättningar, inklusive den lokala och regionala arbetsmarknaden. Kan styrka upparbetade kontakter och nätverk inom Familjen Helsingborg, andra kommuner, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, offentliga arbetsgivaren och näringslivet. Nätverk för din roll som chef och för att tillföra verksamheten ytterligare möjligheter. Genom din goda kännedom om arbetsmarknaden ansvarar du för att organisera lämpliga aktiviteter i verksamheten med god måluppfyllelse för deltagarna.
Utbildningskunskap:
Du är väl förtrogen med utbildningssystemet och hur utbildningar kan leda till anställning. Utbildning till och erfarenheter av undervisning t.ex. som lärare, biträdande rektor eller rektor är en stor tillgång. Kunskap om utbildning är viktig i samverkan med ledningsgruppen BUF VUXNA. Du kan med din kompetens se möjligheter för våra verksamheter. Du har god kännedom om arbetsmarknadens behov av olika utbildningar.
Chefskap
- Förmåga att tillämpa specialiserad expertkunskap inom arbetsmarknad och utbildning. Du drar nytta av verksamhetens och övriga samarbetspartners expertkompetenser.
- Förmåga att analysera förutsättningar och dra slutsatser för att hitta fungerande lösningar.
- Förmåga att sätta mål, planera och organisera resurserna, följa upp resultat och avsluta processer.
- Förmåga att fatta tydliga beslut utifrån situation och behov.
- Tydlig struktur och ordning i arbetet.
- Förmåga att presentera arbetet, skriftligt och muntligt. Hålla presentationer, föreläsningar och utbildningar utifrån målgruppens behov.
Ledarskap
- Förmåga att leda och motivera andra utifrån mål och riktning.
- Förmåga att delegera arbetsuppgifter, ge råd, stöd och möjlighet för medarbetarnas utveckling.
- Professionellt förhållningssätt och ett mycket gott bemötande som ger en positiv atmosfär.
- Förmåga att arbeta med människor; att lyssna, visa empati och respekt.
Projektkompetens
- Dokumenterad erfarenhet och kompetens kring att styra, leda och/eller att arbeta med projekt, t.ex. EU, Länsstyrelse, AF eller FINSAM.
- Förmåga att identifiera möjligheter till projektansökningar.
- Van att arbeta utifrån budget- och tidsramar, med mål och struktur.
- Analyserar pågående arbetet, följa upp resultat och hantera avvikelser som kräver åtgärder.
- Tillser att administrationen sköts och resultaten dokumenteras utifrån kraven.
Provanställning kan tillämpas utifrån bedömning av kompetens, erfarenhet och förutsättningar.
ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg.
Som anställd i Klippans kommun kommer du få tillgång till Förmånsklippan, en portal full med förmåner.
För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.
Vi arbetar med ett löpande urval i våra tjänster vilket innebär att vi kontaktar och intervjuar kandidater under ansökningstiden.
Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister.
Visa mindre